Kvinna som störs av buller

Vanliga problem i bostadsföreningar

Vilka är de vanligaste bråken inom en bostadsrättsförening? Och vad kan man göra som styrelse för att undvika dessa?

Här följer några av de vanligaste problemen i bostadsföreningar:

  • Ljudstörningar och buller
  • Brister i underhållet av gemensamma utrymmen och utrustning
  • Konflikter om rätten att använda gemensamma ytor och utrustning.
  • Felaktig parkering eller blockering av gemensamma ytor
  • Oförsiktig hantering av brandfarliga material och föremål
  • Skador på gemensamma ytor och utrustning
  • Otillbörlig användning av gemensamma utrymmen
  • Oförsiktig hantering av hushållsavfall

Vad gäller störande ljud är det viktigt att man:

Ljud och är sannolikt de vanligaste klagomålet emellan grannar. Här gäller det att vara tydlig ifrån början med vilka regler som gäller i förening. Och att man hämtar stöd i de lagar och regler som finns när man skriver sina stadgar. Vad gäller bostadsföreningar kan man tillgå Bostadsrättslagen, Miljöbalken och Brottsbalken som rör buller och störningar mellan grannar.

Bostadsrättslagen reglerar exempelvis störningar mellan grannar genom att tillåta föreningen att besluta om åtgärder som ska vidtas för att minimera störningar, och Miljöbalken reglerar gränsen för vad som är tillåtet vad gäller buller.

Om den som orsakar problemen inte anpassar sig efter tillsägelser kan det vara förnuftigt att ta hjälp av en kunnig jurist inom området.

Vad kan man tänka på som styrelse för att undvika bråken uppstår?

  1. Kommunikation: Skapa en öppen och regelbunden kommunikationskanal mellan föreningens ledning och medlemmarna för att säkerställa att alla är informerade om föreningens beslut och planer.
  2. Regler och riktlinjer: Upprätta tydliga regler och riktlinjer för användning av gemensamma ytor och utrustning, samt en plan för hur dessa regler ska hanteras och övervakas.
  3. Underhåll och reparation: Genomför regelbundna underhålls- och reparationsarbeten på gemensamma ytor och utrustning för att säkerställa att allt är i gott skick och förhindra bråk om ansvar för reparation.
  4. Gemenskap: Organisera gemensamma aktiviteter och händelser för att främja samhörighet och gemenskap bland föreningens medlemmar.
  5. Problemhantering: Upprätta en effektiv och transparent process för att hantera och lösa konflikter och bråk inom föreningen.

Genom att använda en kombination av dessa åtgärder, kan en bostadsrättsförening skapa en trygg, harmonisk och trivsam miljö för sina medlemmar.

Hur kommer trappstädning in i bilden?

En regelbunden och grundlig trapp- och städning av gemensamma utrymmen kan bidra till att minimera risken för vissa konflikter som dessvärre drabbar många bostadsrättsföreningar.

Förutom att ett städat trapphus ökar trivseln, eliminerar det en potentiell konfliktyta.

I de föreningar där en eller flera boende sköter detta själv hamnar man lätt i situation där styrelsen både måste agera som chef och medlare. Vad händer om den som tagit på sig ansvaret blir sjuk, låter bli att städa eller om medlemmar uppfattar att man bidrar olika mycket? Konflikter så klart.

När en tredje part sköter trappstädningen minskar man både administrationen och undviker konflikter emellan boende och livet blir enklare för er som styrelse.

Vi vet att en effektiv och regelbunden trapp- och städning av gemensamma utrymmen är en viktig del i att upprätthålla en harmonisk och trivsam bostadsrättsförening.

Behöver ni hjälp med trappstädning i Stockholm? Kontakta oss.